Alustavat Helsinki-tarinat

Tarinat ovat kiehtoneet ihmisiä aina, eivätkä vähiten kalevalaisten laulujen suomalaisia.

Helsinki-tarina ei ole satu. Se on kiinnostava kehityskertomus, jonka helsinkiläiset haluavat tehdä todeksi. Siksi se tehdään alusta alkaen yhdessä.

Alustavat aihiot tarinalle on koottu erilaisten helsinkiläisten näkemyksistä.

 

Samaan suuntaan

Helsinki tunnetaan monien paikallisten mielestä kauniista puitteistaan, kuten merellisyydestä, kaupunkiluonnosta ja arkkitehtuurista. Ainoa vika on se, että Helsinki-kuvasta puuttuu usein olennainen sisältö, joka sytyttäisi ulkopuolisia. Itse elämä, jota Helsinki sykkii.

Tutkimusten mukaan Helsinki tunnetaan maan rajojen ulkopuolella huonosti eikä sitä pidetä kiinnostavana paikkana. Samaan aikaan Suomi huutaa lisää työtä ja elinvoimaa.

Viidentoista ulkomaisen vertailukaupungin perusteella voi todeta lyhyesti: sinnittelevästä kaupungista tulee menestyksekäs, jos riittävän moni kaupunkilainen tekee toiminnassaan valinnan samasta suunnasta.

Sillä ei ole merkitystä, tuleeko jostain paikasta oikeasti jollain absoluuttisella mittarilla mitattuna ”maailman puhuttelevin kaupunki” tai vastaavaa. Riittää että konkreettiset teot osoittavat meidän pyrkivän sitä kohti. Kaupunki muuttuu ja kehittyy koko ajan, ja sen voima on meissä ihmisissä. Kun parannetaan kunnianhimoisesti omaa ympäristöä, maine kasvaa siinä sivussa.

 

Mikä ihmisiä liikuttaa?

”Kaupungin brändin koostamisessa haastavinta on ymmärtää erilaisia asiakkaita”, Tiina Toivola Kuudes Kerros -designtoimistosta sanoo.

Kaupungin ”asiakkaita” ovat muun muassa asukkaat, osaajat, sijoittajat ja matkailijat. Paljon puhutaan näillä roolinimillä, vaikka ihminen niiden takana on yksi. Häntä liikuttavat hyvin inhimilliset tekijät.

Helsinki ei ole ollut massaturismikohde. Tänne tulevat hyvin toimeentulevat ja elämänlaatua arvostavat ihmiset – kuten ne joille oma aika on rahaa tärkeämpää, jotka haluavat kokea sekä sykettä että rauhaa, jotka haluavat tehdä merkityksellisiä asioita ja jotka arvostavat luovuutta sekä monimuotoisuutta.

Nämä tarpeet liikuttavat monia ihmisiä ympäri maailman.

 

Sinun Helsinkisi 2020?

”Vahva Helsinki-tarina syntyy, jos se yhdistää riittävän monia”, Outi Leppälä Helsingin kaupungin markkinointiyksiköstä sanoo.

Kaikki, jotka kokevat Helsingin tarinan omakseen, ovat sen omistajia ja jakajia. Siksi brändityön seuraava vaihe on hyvin tärkeä. Alustavat tarinalliset teemat ovat viiden viikon ajan jokaisen kaupungista kiinnostuneen arvioitavissa.

Onko sinun Helsinkisi 2020:

Kaupunki, jossa jää enemmän aikaa elämiseen?

Kaupunki, jossa saan energiaa sekä sykkeestä että rauhasta?

Kaupunki, jossa rakennamme hyvinvointia yhdessä?

Maailman paras kaupunki toteuttaa itseäni?

 

Vai jotain aivan muuta?

 

Teksti: Riikka Lahdensuo
Kuva: Jussi Hellsten 

 

 

—————————————————————————————————————————

Alustavat konseptit lyhyesti

Minun Helsinkini 2020:

Kaupunki, jossa jää enemmän aikaa elämiseen?

Minulle on tärkeää, että voin vapauttaa vuorokaudesta tunteja itseäni kiinnostaviin asioihin. Siksi tulevaisuuden Helsingissä on tärkeintä aika, jota meillä riittää enemmän kuin muualla.

Helsingissä arki rullaa, koska kaupunki on kätevän kokoinen, toimiva ja turvallinen. Työtä tehdään teknologisessa, mutta avoimessa ja inhimillisessä ympäristössä. Etäisyydet ovat lyhyitä ja piirit tarpeeksi pieniä. Matkailijatkin viihtyvät, koska Helsingissä ehtii tehdä paljon erilaisia juttuja jo ihan yhden päivän aikana.

Helsingissä asuu rentoja kaupunkilaisia, joiden ei tarvitse istua tuntikaupalla ruuhkassa tai kököttää konttorissa silloin, kun työn voi hoitaa etänäkin. Aikaa jää enemmän, ja sen ajan voi jokainen käyttää ihan niin kuin haluaa.

 

Kaupunki, jossa saan energiaa sekä sykkeestä että rauhasta?

Minä haluan, että kaupunki lataa akkuni, ei kuluta niitä. Helsinki on virkistävä kaupunki, jossa syke ja rauha ovat vain parin askeleen päässä toisistaan. Missäpä muussa pääkaupungissa voit onkia tai loikoilla riippumatossa lähes keskellä kaupunkia?

Sykkeen ja rauhan lisäksi Helsingissä on paljon kiehtovia kontrasteja, joiden ainutlaatuisesta yhdistelmästä meidät tulevaisuudessa tunnetaan. Sellaisia kuten kaupunki ja luonto, kesä ja talvi, valo ja pimeys, perhe ja työelämä.

Helsinki on haluttu paikka työskennellä, sillä täällä on aikaansaava, mutta avoin ja ystävällinen ilmapiiri. Kaupunkilaiset voivat hyvin, koska arki ei kuluta kaikkea energiaa. Ja meillä logistiikka toimii tunnetusti myös talvipakkasilla

 

Kaupunki, jossa rakennamme hyvinvointia yhdessä?

Minulle on tärkeää tehdä asioita, joilla on merkitystä. Siksi haluan, että Helsinki tunnetaan uuden yhteisöllisen ajan kaupunkina, jossa kaupunkilaiset rakentavat yhdessä maailman parasta arkea.

Yksi meistä tekee hyvää omassa lähipiirissään, toinen osallistuu tapahtumiin omassa kaupunginosassaan ja joku kolmas haluaa opettaa maailman lapsia koodaamaan.

Teknologia, tehokkaat verkostot ja sosiaalinen media mahdollistavat sen, että hyvät ideat saavat täällä nopeasti tulta alleen. Helsinki tunnetaankin kekseliäänä kaupunkina, jossa me kaupunkilaiset rakennamme yhdessä ihan uudenlaista hyvinvointimallia. Sellaista, jossa me pidämme rohkeasti toisistamme huolta.

 

Maailman paras kaupunki toteuttaa itseäni?

Minulle on tärkeää, että voin olla oma aito itseni. Siitä ne luovuus, energia ja uudet asiat syntyvät. Helsinki on tunnettu siitä, että täällä jokainen voi olla sellainen kuin haluaa, olit sitten kuinka omintakeinen tai tavallinen tahansa. Aitoudesta syntyy jatkuvasti uutta kaupunkikulttuuria ja kiinnostavia tapahtumia.

Helsinki tunnetaan kaupunkina, jossa on luova ilmapiiri ja vahva kokeilukulttuuri. Täällä syntyy ennakkoluulottomia innovaatioita ja kaikkea perinteisestä poikkeavaa. Hullun omaperäisestä ilmapiiristä nauttivat paitsi kaupunkilaiset, myös liike-elämä ja matkailijat.

 

 

Share
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kerro ja kommentoi