Zalando toi teknologiakeskuksensa Helsinkiin pysyäkseen ketteränä

Loistava koulutusjärjestelmä. Roppakaupalla osaavaa työvoimaa. Aktiivinen kasvuyrityskenttä. Siinä tärkeimmät syyt, miksi saksalainen muotiverkkokauppa Zalando avasi elokuun lopussa Helsinkiin teknologiakeskuksensa, Zalando Tech Hubin, keskuksen johtaja Tuomas Kytömaa luettelee.

Punavuoressa sijaitsevassa avokonttorissa joukko nuoria miehiä ja naisia koodaa keskittyneinä verkkokaupan tulevia sovelluksia. Ulkona on ankea tihkusade, mutta se ei kirkasvalolamppujen loisteessa istuvia zalandolaisia lannista.

Tuomas Kytömaa kertoo teknologiakeskuksessa työskentelevän nyt kolmisenkymmentä ihmistä, mutta lisää rekrytoidaan jatkuvasti. Tulevaisuudessa keskuksen on väläytelty työllistävän jopa 200 henkilöä koodareista palvelumuotoilijoihin.

“Tulimme Helsinkiin juuri ihmisten takia. Koulutustaso on Suomessa todella kova: täällä on paitsi teknisen alan osaajia myös hyvää designosaamista”, hän sanoo.

Kytömaan mukaan kaupunkiin on myös helppo houkutella lisää hyviä työntekijöitä varsinkin Itä-Euroopasta, sillä Helsingin teknologia-alalla on hyvä tekemisen meininki.

 

Y-sukupolvi ei pelkää yrittämistä

Kun Tuomas Kytömaa valmistui 1990-luvulla insinööriksi, kaikilla hänen opiskelukavereillaan oli kiire mennä Nokialle töihin. Niin myös Kytömaalla, joka tekikin yrityksen palveluksessa 18 vuoden uran Saksassa, Piilaaksossa, San Diegossa ja Bostonissa erilaisten teknisten kehitystiimien johdossa.

Nykyiset helsinkiläisnuoret ovat Kytömaan mukaan erilaisia. He ovat aiempia sukupolvia innokkaampia kokeilemaan yrittäjyyttä, eivätkä he pelkää epäonnistumisia.

“Y-sukupolven nuoret motivoituvat, kun he saavat tehdä jotain omaa ja päättää itse asioistaan.”

Tuota yrittämisen kulttuuria Tuomas Kytömaa tahtoo olla vaalimassa Zalandon lanseeraaman kasvuyritysohjelman Startup Residencyn avulla, joka käynnistyy Helsingissä vuoden alussa – ensimmäistä kertaa yrityksen historian aikana.

Kytömaa tiimeineen valitsee ohjelmaan yhden tai kaksi verkkokauppaan keskittyvää lupaavaa yritystä, jotka kutsutaan työskentelemään kolmeksi kuukaudeksi Zalando Tech Hubiin.

“Yrityksemme asiantuntijat mentoroivat heitä”, ohjelman päävalmentajana toimiva Kytömaa kertoo.

 

Kasvuyrityksen perimää

Kun Tuomas Kytömaa muutti aikoinaan ulkomaille, hän rastitti muuttolomakkeeseen lähtönsä olevan pysyvä. Vuosien kuluessa hän kuitenkin huomasi kaipaavansa suomalaista elämänmenoa.

“Vaikeuksistakin huolimatta suomalainen yhteiskunta toimii. Ihmisten välillä vallitsee tietty luottamus. Täällä ajatellaan yhteistä hyvää, eikä pelata vain omaan pussiin”, hän sanoo.

Zalandossa hän haluaa olla rakentamassa omalta osaltaan Helsingin kukoistavaa kasvuyritysten ekosysteemiä.

Vuonna 2008 Berliinissä perustettu firma on laajentunut nopeasti Euroopan suurimmaksi muodin verkkokaupaksi, jolla on 17 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Vauhdilla kasvaneelle Zalandolle on yhä tärkeää pysyä vetreänä.

“Haluamme välttää isoksi ja kankeaksi yritykseksi muuttumisen hyödyntämällä ketterien kasvufirmojen kanssa samanlaisia toimintamalleja. Koska pienillä kasvuyrityksillä ei ole suuria resursseja, niissä tapahtuu usein paljon prosessi- ja tuoteinnovaatioita “, Kytömaa toteaa.

 

Teksti ja kuva: Venla Pystynen

 

 

Tuomas Kytömaa valitsi Helsingin tulevaisuuden tekijäksi Mikko Kauppisen.

 

 

 

 

Share
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kerro ja kommentoi