Vesipula kuriin suomalaisteknologialla

Mitä yhteistä on helsinkiläisellä startup-yrityksellä Soil Scoutilla Facebookin, Twitterin, Googlen, Yahoon, Skypen ja YouTuben kanssa?

Soil Scout valittiin tänä vuonna Euroopan innovatiivisimpien ja lupaavimpien teknologiayritysten Red Herring´s Top 100 Europe -listalle – samaiselle, jolle poimittiin aikoinaan myös maailman merkittävimmät teknologiajätit, kun ne vielä olivat aloittelevia kasvuyrityksiä.

Soil Scout on yhtä kunnianhimoinen ja pyrkii tekemään läpimurron cleantechin alalla. Viimeksi yritys valittiin Euroopan merkittävimmän kasvuyritystapahtuman Slushin pitchauskilpailussa 20 parhaan yrityksen joukkoon, joten bisnesnäkymät vaikuttavat lupaavilta.

Startup-yritys Soil Scout haluaa pelastaa maailman vesipulalta. Toimitusjohtaja Jonathan Skelly kertoo Soil Scoutin kehittäneen peltotiedustelijaksi kutsutun mittalaitteen, jonka maanviljelijä hautaa peltoonsa. Maan uumenista se lähettää lähes reaaliaikaisesti dataa muun muassa maaperän kosteudesta ja lämpötilasta. Laite voi puolittaa maatalouden keinokasteluun kuluvan vesimäärän.

 

Sadan miljoonan euron markkinat

”Ylikasteleminen on maataloudessa iso ongelma”, Skelly selittää. Veden ja energian järjettömän tuhlaamisen lisäksi ylikasteleminen huuhtoo maasta ravinteet, rehevöittää samalla vesistöjä ja lisää tarvetta kalliiden lannoitteiden käytölle.

Yrityksen teknologian on kehittänyt Soil Scoutin teknologiajohtaja Johannes Tiusanen, joka on paitsi Helsingin yliopiston maa- ja metsätieteellisestä tiedekunnasta väitellyt tohtori, myös ulvilalaisen sukutilan viljelijä jo yhdeksännessätoista polvessa.

Jonathan Skelly näkee vuonna 2013 perustetulla yrityksellä olevan lähitulevaisuudessa sadan miljoonan euron markkinat. Nyt Soil Scoutin tuotteita myydään Suomessa ja Iso-Britanniassa, mutta lähikuukausina yritys on laajentumassa Yhdysvaltoihin, Brasiliaan, Etelä-Afrikkaan ja Australiaan.

Veden liikakäyttö yhdistettynä ilmastonmuutoksesta johtuvaan kuivuuteen ja väestönkasvuun on maailmanlaajuinen turvallisuusuhka, jonka on ennustettu johtavan pakolaisuuteen ja väkivaltaisiin konflikteihin. Kehitysmaissa näin on jo käynyt, ja samaa pelätään myös muualla maailmassa.

 

Helsinki on kasvuyritykselle ainutlaatuinen paikka

Uusiseelantilainen Skelly hyppäsi Soil Scoutin remmiin viime vuonna, 22:n matkapuhelinbisneksessä vietetyn vuoden jälkeen. Skelly on työskennellyt johtotehtävissä Nokialla niin Uudessa-Seelannissa, Australiassa, Singaporessa kuin Helsingissäkin. Viimeksi hän johti Nokian tuotemarkkinointia osana yrityksen maailmanlaajuista markkinointi-ja myyntiyksikköä, mutta jätti yrityksen halutessaan kokeilla jotain täysin uutta.

Skelly tietää, että Nokialla on ollut sekä Suomeen että Helsinkiin valtava vaikutus. Yritys on kasvattanut kokonaisia kansainvälisten teknologia-alan osaajien sukupolvia. Osittain Nokian menestyksen sysäämänä Helsingistäkin on kasvanut maailmanluokan sijoittajia ja yrityksiä houkutteleva kaupunki.

”Helsingin startup-skenessä tapahtuu juuri nyt todella cooleja asioita”, Skelly sanoo.

Hän on havainnut Helsingin kaupungin tiedostaneen, kuinka tärkeä rooli kasvuyrityksillä on uusien työpaikkojen luomisessa.

”Helsinki tarjoaa startup-yrityksille maailmanlaajuisesti yhden parhaista ekosysteemeistä”, hän toteaa.

Skellyn mielestä esimerkiksi yrittäjyyden alkutaivalta helpottava kaupungin yrityskasvun keskus NewCo ja sijoittajille ja kasvua hakeville yrityksille suunnattu Helsinki Business Hub tekevät ”briljanttia” työtä.

Tärkeintä sparrausta Soil Scout on kuitenkin saanut Aalto-yliopiston opiskelijoiden vetämästä yrityskiihdyttämöstä Startup Saunasta, jonka kiihdyttämöohjelmaan Soil Scout ja 13 muuta yritystä valittiin tänä syksynä 570 hakijan joukosta.

”En ole missään muussa kiihdyttämöohjelmassa kohdannut yhtä korkean tason bisnesjohtajia ja sijoittajia, jotka olisivat antaneet niin konkreettisia neuvoja sparratakseen bisnestämme.”

 

Teksti: Venla Pystynen

 

 

Jonathan Skelly valitsi Helsingin tulevaisuuden tekijäksi yrityskiihdyttämö Startup Saunan Chief Marketing Officerin Kasper Suomalaisen.

Share
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kerro ja kommentoi