Zalando kom med sitt teknikcenter till Helsingfors för att vara smidiga

“Ett strålande utbildningssystem. Gott om kunnig arbetskraft. Ett aktivt fält med tillväxtföretag. Dessa är de viktigaste orsakerna till att den tyska modenätbutiken Zalando öppnade sitt teknikcenter, Zalando Tech Hub, i Helsingfors i slutet av augusti”, säger centrets direktör Tuomas Kytömaa.

I kontorslandskapet i Rödbergen sitter en grupp unga kvinnor och män och programmerar koncentrerat nya applikationer till nätbutiken. Ute duggregnar det, men det bekommer inte Zalandomedarbetarna som sitter i skenet av ljusterapilamporna.

Tuomas Kytömaa säger att teknikcentret för närvarande har cirka trettio medarbetare, men fler rekryteras kontinuerligt. Det har antytts att centret i framtiden kan sysselsätta upp till 200 personer, från programmerare till servicedesigner.

“Vi kom till Helsingfors just på grund av människorna. Utbildningsnivån är mycket hög i Finland: förutom experter inom teknik finns det också en gedigen designkompetens här”, säger han.

Enligt Kytömaa är det enkelt att locka flera duktiga medarbetare till staden särskilt från Östeuropa, eftersom teknikbranschen i Helsingfors är känd för att ha en energisk skaparglädje.

 

Generation Y är inte rädda för entreprenörskap

När Tuomas Kytömaa på 1990-talet tog ingenjörsexamen, hade alla studiekompisar bråttom att börja jobba på Nokia. Så också Kytömaa, som gjorde karriär på företaget under 18 år i Tyskland, Silicon Valley, San Diego och Boston som ledare för olika tekniska utvecklingsteam.

Enligt Kytömaa är Helsingforsungdomarna annorlunda i dag. De är mer entusiastiska att prova på entreprenörskap än tidigare generationer och är inte rädda för att misslyckas.

“Ungdomarna i generation Y motiveras av att få göra något eget och själva besluta om sina saker.”

Tuomas Kytömaa vill värna om denna företagarkultur med hjälp av Startup Residency, ett program som Zalando lanserat för tillväxtföretag. Programmet startar i Helsingfors i början av året – för första gången i företagets historia.

Kytömaa och hans team väljer ett eller två lovande företag som fokuserar på näthandel, vilka kallas till Zalando Tech Hub för att jobba under tre månader.

“Vårt företag är fullt av experter som blir företagens mentorer”, säger Kytömaa, som också är huvudcoach i programmet.

 

 

DNA från tillväxtföretag

När Tuomas Kytömaa en gång i tiden flyttade utomlands, kryssade han för på flyttblanketten att flytten var permanent. Under årens lopp märkte han dock att han saknade livet i Finland.

“Det finländska samhället fungerar trots svårigheter. Det råder ett visst förtroende mellan människorna. Vi tänker på det gemensamma bästa och inte bara på oss själva”, säger han.

På Zalando vill han vara med för att för sin del bygga upp ett blomstrande ekosystem för tillväxtföretag i Helsingfors.

Företaget, som grundades i Berlin år 2008, har expanderat snabbt och blivit den största nätbutiken för mode i Europa, med 17 miljoner aktiva användare. Zalando har vuxit snabbt och för företaget är det viktigt att bevara sin smidighet.

“Vi vill undvika att bli ett stort, trögt företag genom att dra nytta av likadana verksamhetsmodeller som smidiga tillväxtföretag använder. Eftersom små tillväxtföretag inte har stora resurser, gör de ofta många process- och produktinnovationer”, konstaterar Kytömaa.

 

Text och foto: Venla Pystynen

 

 

Tuomas Kytömaa valde Mikko Kauppinen som skapare av Helsingfors framtid.

 

 

 

 

 

Share
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera