En kabaré för ett mångkulturellt Helsingfors

Undrar hur det skulle kännas att lyssna på levande opera hos frisören, en supermarket eller på ett lopptorg? Sopran Reetta Ristimäki vet svaret eftersom hon har uppträtt på alla dessa platser.

”Operan har störst effekt när den tas ut i människornas vardag”, säger hon.

Ristimäkis livsuppgift är att visa att operan varken är elitistisk eller skrämmande. Därför har hon också uppträtt i tiotals daghem och skolor – och fått begeistrade applåder av barn som aldrig tidigare har hört något liknande.

 

Titel: prinsessa
– och mångkonstnär inom musikteater 

När Ristimäki under fem år arbetade på Nationaloperan, var hennes titel prinsessa och hon hade till uppgift att skapa koncept och idéer för pedagogiska operor riktade till barn och ungdomar samt att uppträda i dem.

Nu jobbar Ristimäki som frilansare, men skojandet har inte försvunnit från hennes arbete.

I sitt senaste projekt kombinerar hon opera, fysisk teater och clowneri tillsammans med mimikern Marc Gassot och Bäckström Brothers. “Jag är intresserad av att förena ett gestrikt scenuttryck med en ytterst virtuosmässig musikalisk kunskap”, säger Ristimäki.

Ristimäki är hemma från Österbotten och musiken har alltid hört till hennes liv. Fem år gammal började hon började spela violin och utökade senare sin repertoar att omfatta piano och gitarr. Hon tävlade senare inom damgymnastik och sysslade med jazzdans, och kastade sig senare med i yrket som musik- och teaterproffs på heltid.

Nu har Ristimäki länge varit en viktig figur inom finländsk musikteater. År 2000 grundade hon till exempel musikteatern Kapsäkki tillsammans med en kollega och ledde teatern i 12 år.

Hon har också medverkat i uruppföranden inom finländsk musikteater och opera, till exempel Risto Räppääjä ja Pakastaja-Elvi och Anna-Liisa ja  Houdini – Kahleiden kuningas.

Det är inte så konstigt att Musikerförbundet tilldelade henne hederspriset för främjande av inhemsk musik och sysselsättning av musiker.

 

Ställningstagande kabaré 

Under våren kommer Ristimäki att ta ställning till aktuella, samhälleliga debatter och en gång i månaden uppträda med sitt alter ego, kabaréflickan Greta Kreuzberg, på restaurang Allotria. “I Gretas salong får vi höra sprakande kulturdiskussioner mellan sakkunniga och artister samt musiknummer av mig själv och Jukka Nykänen. ”

I januari är temat Helsingfors historia, och författaren Virpi Hämeen-Anttila och historieforskaren Samu Nyström deltar i diskussionen. ”Vi talar bland annat om hur större delen av Helsingfors befolkning var andra än infödda finländare efter att Finland blev självständigt. Jag vill påminna om att vi inte behöver bli skrämda för alla olika nationaliteter som kommit hit, för de har alltid funnits här och det har gynnat oss alla.”

Ristimäki anser att det bästa med Helsingfors är hur enkelt det är att genomföra egna idéer på kulturfältet och hitta fördomsfria samarbetspartner.
Det samma gäller hela samhället.

När Ristimäki på 1990-talet arbetade som lärare på Fabriksgatans skola, beslutade hon att tvådeciliters mjölkbägarna i plast skulle fås bort från skolan på grund av att de inte var ekologiska.

“Jag besökte utbildningsverket och lade fram mina kalkyler om avfallsmängden och vad en mjölklinje kostade – och så småningom slutade man använda bägarna.”

 

Text och foto: Venla Pystynen

 

Sinikka Nopola valde operasångaren Reetta Ristimäki som skapare av Helsingfors framtid.

 

Share
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera