• Co-creating the future brand of Helsinki

  • Co-creating the future brand of Helsinki

Helsingfors är en större story

Ett varumärke håller på att skapas för Helsingfors – inte en reklamslogan, utan en berättelse som är lika stor som helsingforsarna.

Det är en sammanfattning av det goda som finns i Helsingfors och en modig vy över vad som är på kommande. Bakom berättelsen står alla som är helsingforsare i sinnet och som delar sin upplevelse av staden. Vad vill du att Helsingfors ska vara känt för år 2020?

Arbetet har ett klart syfte. Vi vill öka det internationella intresset för Helsingfors – skapa arbete och välfärd. Marknadsföringens närmare mål och metoder kommer att kristalliseras under de kommande sex månaderna.

Bloggen BrandNewHelsinki delar information under olika skeden av uppbyggnaden av Helsingforsberättelsen tillsammans med många olika skapare av Helsingfors.

 

Nyheter


Helsingfors stadsstyrelse fick en redogörelse av varumärkesarbetet

Helsingfors stadsstyrelse fick en rapport om den nuvarande fasen av det pågående marknadsföringsarbetet och gav tips om fortsatta förberedelser under sitt första möte år 2016. En plan för utvecklingen av marknadsföringen preciseras under våren. Vad gäller stadens varumärkeskoncept såg de intervjuade experterna och de boende, studenter, turister och egenföretagare som deltog i diskussionen i verkstäder…

Läs mer

Insamling av berättelser genom staden

Helsingforsberättelsen testades under sex veckor på olika håll i staden. Varumärkesprojektets medarbetare och ett team på åtta internationella studenter träffade ungdomar och åldringar, turister och utvecklare, förbipasserande. Vi fick in över 400 personintervjuer. I köpcentren Kamppi och Itis stannade många upp för att göra ett test om teman i Helsingforsberättelsen och tala med de biträdande…

Läs mer

Helsingfors Tillverkare


Nättjänsten som bekämpar den svarta marknaden

“Det kan inte vara så här svårt att betala lön”, suckade Janne Isosävi frustrerat. Han ville avlöna en barnskötare för att sköta om hans barn på deltid, men att räkna ut tjänstepension, förskottsinnehållning, sociala avgifter och arbetslöshetsförsäkringsavgifter gick honom över huvudet. Efter att ha suttit vid datorn hela kvällen var han fortfarande inte säker på…

Läs mer

Barn kan lära sig ett par främmande språk innan skolan

Tänk om man kunde lära sig språk genom att dansa, sjunga och stoja runt med sina vänner? Utan att det känns besvärligt? Det är precis det som språkskolan Linguajoy lär ut, säger ekonomen Henrietta Kvist, som grundade skolan, med ett leende. “Hos oss lär sig barn mellan 2 och 9 år ett nytt språk genom…

Läs mer