Suomesta mallia arjen matematiikkaan

Matematiikan opetus on harvoin noussut uutisotsikoihin, mutta viime viikkoina tilanne on ollut toinen. Tiedotusvälineet ovat kilvan kertoneet siitä, miten oppilaat mittaavat lattioita kengillä ja rakentavat kuutioita kepeistä.

Syy suureen mediahuomioon on Maarit Rossi, matematiikan opettaja ja Paths to Math -sovelluksen toimitusjohtaja. Hänet on valittu yhdeksi kymmenestä finalistista, jotka kilpailevat Varkey Foundationin Global Teacher Prize -palkinnosta. Tämän ”opettajien nobeliksikin” kutsutun palkinnon saaja julkistetaan Dubaissa 13.3. järjestettävässä palkintogaalassa.

Maarit on iloinen siitä, että hänen ehdokkuutensa on nostanut matematiikan opetuksen yleiseksi puheenaiheeksi.

”Moni on oppinut koulussa inhoamaan matematiikkaa. Se on valtavan surullista, koska matematiikan osaaminen on avain esimerkiksi talouden- ja sitä kautta elämänhallintaan. Siksi matematiikan opetuksen on muututtava – nyt!”

 

Uusia opetusmetodeja kaivataan meillä ja maailmalla

Maarit Rossi havahtui ihmettelemään matematiikan opetusmenetelmien vanhakantaisuutta jo omien yliopisto-opintojensa aikana. Työelämässä ihmetys vain syveni.

”Monissa muissa oppiaineissa on uudistettu opetusmetodeja ilmiö- ja oppilaslähtöisemmiksi, mutta matematiikan opetus on jostain syystä säilynyt käsittämättömän teoreettisena ja vanhanaikaisena. Epämotivoituneille oppilaille on vakuutettu vain, että ’kyllä te tulette vielä tarvitsemaan tätä’. Mutta ei se riitä nuorille! He haluavat tietää, missä tätä osaamista voi juuri nyt käyttää. He haluavat toimia luovasti ja tutkia asioita.”

Juuri tätä uudistusta Maarit on itse pyrkinyt vuosikymmenien ajan edistämään sekä matematiikan opettajana että oppimateriaalien kehittäjänä. Kansainvälisille markkinoille suunnattua Paths to Math -sovellusta hän lähti kehittämään siksi, että näkee matematiikan opetuksen perusongelmien olevan samoja niin Suomessa kuin globaalistikin.

”Matematiikan opetuksen pitää muuttua sosiaalisemmaksi ja toiminnallisemmaksi, ja sillä pitää olla selkeä yhteys arkimatematiikkaan. Oppilaille tulee kertyä matemaattisten ongelmien ratkomisesta kokemusta ja rutiinia. Sitä kautta syntyy itseluottamus, sellainen olo, että ’minähän pystyn tähän!’ Siltä pohjalta uskaltaa hyödyntää matematiikkaa myöhemminkin.”

 

Helsingin seudulta löytyy sekä sykettä että rauhaa

Global Teacher Prize -palkinnon voittaja saa Varkey Foundationilta miljoona dollaria. Mikäli Maarit Rossi voittaa palkinnon, hän luovuttaa osan palkintorahoista Helsingin yliopiston tutkimushankkeeseen, jossa tutkitaan sähköisten oppimateriaalien käyttöä opetuksessa.

”Tätä aihetta ei ole vielä juurikaan tieteellisesti tutkittu, joten siitä kaivataan kipeästi lisätietoa.”

Maarit on itse kotoisin Turusta, mutta asunut 1980-luvun alusta lähtien Kirkkonummella ja nyt Siuntiossa. Samalla myös naapurikaupunki Helsinki on tullut läheiseksi. Maarit nauttii Helsingin monikulttuurisuudesta, suvaitsevaisuudesta ja kulttuuritarjonnasta.

”Minulla käy paljon kansainvälisiä vieraita, ja on hienoa, että voin tarjota heille kaksi niin erilaista elämystä. Meillä kotona Siuntiossa pääsee nauttimaan luonnonrauhasta, mutta vain 40 kilometrin ajomatkan jälkeen on jo keskellä pääkaupungin vilinää ja kulttuuritarjontaa. Mainio yhdistelmä!”

 

Koulutus luo perustan menestykselle

Maarit Rossi odottaa tulevaa Global Teacher Prize -palkintogaalaa suurella jännityksellä. Kävi itse kisassa miten tahansa, jo gaala itsessään tulee olemaan valtava elämys.

”On hienoa, että gaala kokoaa yhteen opettajia ympäri maailmaa. Varkey Foundationhan perusti tämän palkinnon juuri kohottaakseen opettajien ammatin arvostusta. Koulutus on perusta yhteiskuntien sivistykselle ja taloudelliselle menestykselle. Koulutettu kansa ei tartu terrorismiin tai toimi rasistisesti, koska kykenee näkemään laajemmin asioiden väliset yhteydet ja ratkaisemaan ongelmia toisin.”

 

Teksti: Piia Raitavuo

Kuva: Jyri Laitinen

 

Maarit Rossi valitsi Tuomo Lähdeniemen Helsingin tulevaisuuden tekijäksi.

 

Share
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kerro ja kommentoi