Yksi Helsinki?

Brändityön ohjausryhmään kuuluu vaikuttajia kaupungin virastoista ja yhteistyöorganisaatioista. Moni ryhmän jäsenistä toivoo, että brändityön tuloksena syntyisi ”Yksi Helsinki” ja uusi yksiäänisempi toimintakulttuuri.

Yksi Helsinki ei tarkoita yhtenäiskulttuuria, vaan päinvastoin. Monikulttuurisuus on otettava Helsingin voimaksi.

”Me haluamme lisää elinvoimaa Helsinkiin. Yksi brändiprojektin tavoitteista on voimistaa helsinkiläisten yhdessä tekemisen paloa. Sellainen tuli näkyy kauas ja houkuttaa lähelle. Se tuo yhä lisää ihmisiä ja investointeja kaupunkiin”, Marja-Leena Rinkineva kaupungin elinkeino-osastolta sanoo.

Tommi Laitio nuorisoasiainkeskuksesta toteaa: ”Perinteisesti yhtenäisyys on meillä rakennettu samanlaisuuden varaan. Vähemmistöt kohtaavat kuitenkin Helsingissä lähes päivittäin rasismia joko ennakkoluuloina, syrjintänä tai uhkaavana käytöksenä. Meillä on iso työ taivuttaa yhteisömme käsittämään taustojen ja vakaumusten erilaisuuksia.”

Hän jatkaa: ”Helsingissä on paljon perinteiselle yhtenäisyydelle perustuvaa auttamisen ja hyväntekeväisyyden kulttuuria. Sille voi rakentaa, mutta sitä pitää venyttää. Entäpä jos Helsinki olisikin kaikille kiltimpi kuin mikään muu kaupunki? Capital of Nice?”

Helsinkiläinen juttu?

Maailmassa on jo useita vahvoja brändejä, jotka ovat liittäneet itseensä jonkin monille kuuluvan ominaisuuden. Kööpenhamina tuskin on maailman ainoa avoin ja vihreä kaupunki.

Erilaisuuden kokemus syntyy paikkaan liitetystä tunteesta, jota symboloidaan eri tavoin. Eiffelin torni kertoo Pariisin, rakkauden kaupungin tarinaa. Erilaiset monumentit ja maamerkit eivät silti yksinään riitä erilaistamiseen.

Brändityössä on haravoitu sitä, missä kategorioissa ja kenen kanssa kilpaillaan. Brändin määrittelyssä hyödynnetään kaikkien tasojen – Eurooppa, Pohjoismaat, Suomi, Helsinki, kaupunginosat – parhaat puolet. Helsinkiin voidaan liittää esimerkiksi kaikki pohjoismaiset avut, kuten turvallisuus, luonto, tasa-arvo ja varhainen teknologian omaksuminen. Näiden päälle on löydettävä ”helsinkiläinen juttu”.

Erottuvuus ei voi olla pientä ja merkityksetöntä – silläkin uhalla että Helsinki ei olisi missään asiassa maailman ainutlaatuisin. Kulttuurikeskuksen Stuba Nikula keventää: ”Jos löytäisimmekin jotain aivan uniikkia, se olisi luultavasti jotain melko merkityksetöntä, kuten Helsinki – maailman paras paikka uida taajamassa avannossa.”

Helsingissä tehdään hyvää markkinointityötä. Olemme silti onnistuneet vierailijoiden houkuttelemisessa huonommin kuin lähimmät kilpailijamme. Miten saamme yhä useammat kiinnostumaan Helsingistä?

Muutos sytyttää monet. Mitä se tarkoittaa meille?

 

Teksti ja kuva: Riikka Lahdensuo

Havainnekuva: Brändin ominaisuudet (PDF)
Ohjausryhmän jäsenet (PDF)

 

Share
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kerro ja kommentoi