“Kylmyys houkuttelee datakeskuksia.” Ja elämä ihmisiä

Kesän aikana on analysoitu valtava määrä Helsinkiä koskevia tutkimuksia matkailusta maa-alueiden kehittämiseen. Uutena tutkimuksena toteutettiin 10 maassa nuoriin kohdistunut mielikuvatutkimus Helsingistä.

On havahduttavaa huomata, miten huonosti tunnettu Helsinki on jopa lähialueilla. Ruotsalaisnuorten päällimmäiset mielikuvat kiteytyvät kolmeen sanaan: Suomi, pääkaupunki, tylsä.

 

ruotsi 2wordle 3

Kuva: Ruotsalaisnuorten Helsinki (Siiri Mäkelä)

Kesällä kokosimme kokemuksia Helsingistä kuvina. Turistit, helsinkiläiset tai muuten vain täällä vierailleet kertoivat omin kuvin ja sanoin, miten he kokevat Helsingin.

Yllätykseksemme kuvat olivat aika samanlaisia: pääasiassa monumentteja, tiloja, maisemia. Olimme odottaneet enemmän kokemuksiin tai elämyksiin liittyviä havaintoja tai että erilaisten ihmisryhmien kuvat eroaisivat enemmän toisistaan.

Oivalsimme että Helsingille ominaisten kokemusten ja ilmiöiden, sen persoonallisuuden, pitää tulla paremmin esiin myös kaupungin markkinoinnissa.  Ei riitä, että markkinoimme paikkoja, kohteita, maisemia. Jatkamme Helsinki-kuvan piirtämistä syksyn aikana some-kanavissa.

Teksti: Outi Leppälä
Kuva: Riikka Lahdensuo

Tutkimusyhteenveto (PDF)

Kokemuskartat (PDF)

Share
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kerro ja kommentoi