Rahaa ja rakkautta

Helsinki-tarinan kokoaminen on käynnistynyt kesäkuussa 2015 ja se päättyy maaliskuussa 2016. Työmaa on koko ajan avoimesti ”vaiheessa”. Blogin kautta voit seurata reaaliaikaisesti brändin rakentumista.

Kesän aikana on tehty laaja taustatutkimus Helsingin nykytilasta ja kansainvälisestä maineesta. Siihen on kuulunut kymmenien tutkimusraporttien analyysi, kolmenkymmenen mielipidevaikuttajan haastattelukierros ja kilpailijakaupunkien vertailu.

Tutkimusvaihe on jatkunut syyskuussa useilla sidosryhmille kohdistetuilla työpajoilla. Niissä on kaivauduttu syvemmälle siihen, mikä erottaa Helsingin muista kaupungeista. Ensimmäiset ehdotukset Helsinki-tarinasta ovat hahmottumassa.

Helsinki-tarinan aihiot tuodaan helsinkiläisten kommentoitaviksi loka-marraskuun taitteessa. Vaihtoehtoja voi kommentoida netissä tai kaupungin järjestämissä tapahtumissa. Vaikuttamisen paikoista kerrotaan tarkemmin lähempänä.

Brändityön tuloksena syntyy ensi kevääseen mennessä 5 vuoden suuntaa antava markkinointisuunnitelma. Parhaimmillaan se antaa käytännön ideoita ja työkaluja, miten sinä voit kertoa omaa Helsinki-tarinaasi.

Helsingin kaupunki on varannut brändin luomiseen ja kaupunkimarkkinoinnin kehittämiseen vuosien 2014-2016 aikana
500 000 €. Kun luvassa ei ole kaupungin markkinointiresurssien lisääntymistä, brändikonseptissa korostuvat luovat ideat, rohkeat valinnat ja kumppanuudet.

Teksti ja kuva: Riikka Lahdensuo

Share
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kerro ja kommentoi